• eSlim® - oficiální prodejce pro Českou republiku
logo eJoy®

Proč i ty nejlepší a nejznámější diety na hubnutí nejsou dlouhodobé řešení

diety

Ve snaze shodit co nejvíce kilogramů se mnoho lidí uchyluje k rychlým dietám, které trvají měsíc, 2 týdny, týden či dokonce ještě méně. Je jedno, jak moc známá nebo populární dána dieta je, takovýmto způsobem svoji hmotnost z dlouhodobého hlediska nevyřešíte.

Jak funguje většina diet a co způsobí

Když se řekne dieta, většina lidí si představí drastické omezení příjmu stravy. Na rozdíl od minulosti, kdy tomu tak opravdu bylo, působí většina populárních a moderních dietních programů úplně jinak, některé dokonce říkají, že můžete jíst, kolik chcete.

Principem fungování těchto diet jsou totiž dvě vlastnosti:

  • první vlastností je, že téměř každá taková dieta udělá z některé živiny „strašáka“, ať už jde o bílkoviny, cukry nebo tuky, nejčastěji jsou obětí poslední dvě
  • druhou vlastností je, že diety bývají obvykle časově přímo omezeny nebo jsou časově omezené čistě už jen z důvodu omezení některých potravin

Většina diet funguje na principu omezení konkrétních skupin jídel, případně na zúžení jídelníčku o konkrétní surovinu. Na druhou stranu, jiné zas dávají do popředí některé potraviny a celý efekt hubnutí staví na jejich zvýšené konzumaci. Ty důmyslnější si pomáhají časovými fázemi a střídáním takových jídel.

Extrémem jsou rychlé redukční diety omezeno na několik dní, jejichž cílem je radikální snížení hmotnosti i za cenu ohrožení zdraví. Všechny tyto programy a diety způsobí jojo efekt, protože po jejich skončení se hmotnost vrátí do původní hodnoty nebo ještě zvýší.

Nejznámější diety a jejich principy

Pokud jde o diety určené na hubnutí, je jich opravdu velké množství. Některé jsou určeny pro hubnutí čistě z břicha, jiné zas zaměřené na vyšší příjem pouze jednoho typu živiny či potraviny, případně naopak zas na vyloučení nějakého jídla.

Toto jsou ty nejznámější is jejich krátkou charakteristikou:

Bílkovinná dieta: Principem je zvýšení přísunu bílkovin na úkor ostatních živin a to s cílem podpořit metabolismus a snížit pocit hladu. Může vám však chybět vláknina, zdrojů není tak pestrý výběr a je zde riziko jojo efektu.

Dělená strava: Jak již říká název, za tímto způsobem stravování se skrývá oddělení potravin s vysokým obsahem sacharidů od těch s vysokým obsahem bílkovin. Nejde ani tak o redukční dietu, jako o opatření při konzumaci různých potravin.

Dukanova dieta: Tato dieta je velmi známá a je založena na fázích dle výběru potravin, ovšem bez omezení jejich množství. Právě menší pestrost v jednotlivých fázích je ale problém, mohou vám totiž chybět některé důležité složky.

Zelná dieta: Jde o poměrně přísnou redukční dietu, kde se klade důraz na konzumaci zelí, hlavně v podobě polévky. Problémem diety je snížení příjmu energie, nedostatek bílkovin a sacharidů a jako bonus vás čeká i zvýšená plynatost.

Paleo dieta: Tento způsob stravování je nejnovějším „výstřelkem“ módy. Dieta klade důraz na tuky a bílkoviny a naopak na omezení sacharidů a hlavně zemědělských potravin. Její problémem je, že vlastně ani nejde o dietu na hubnutí.

Zásady, které vám na hubnutí pomohou dlouhodobě a komplexně

Pokud chcete zhubnout, musíte změnit svůj jídelníček, ale i celkově životosprávu a životní styl celkově a dlouhodobě. Většina diet, které fungují jen na jisté období nebo jistou část jídel, je z tohoto pohledu dlouhodobě neefektivní.

Abyste opravdu optimalizovali hmotnost, držte se těchto zásad:

Dodržujte pitný režim: Čistá voda, případně voda s citronem, melounem nebo brusinkami, vám zajistí dodržování přísunu tekutin, které jsou nezbytné pro udržování metabolismu. Stejně tak obsahuje živiny, minerály a vitamíny.

Bílkoviny, zdravé tuky a vláknina: Snažte se konzumovat potraviny obsahující právě tyto zmíněné živiny. Tuky nejsou špatné, pokud jde o zdravé tuky například v ořeších a ve správném množství. Bílkoviny a vláknina vás zasytí a dodají energii.

Pravidelný pohyb: Nejen objem přijatých kalorií, ale také jejich výdej ovlivňují hmotnost a tedy i hubnutí. Důležitý je přirozený a pravidelný pohyb, hlavně chůze. Ty můžete doplnit o plavání, běh, cyklistika nebo návštěvu fitness centra.

Alkohol a kouření: Jakákoliv změna jídelníčku bude zbytečná, pokud se nedokážete vzdát alkoholu nebo cigaret. Oba tyto faktory negativně ovlivňují nejen na vaši hmotnost nebo látkovou přeměnu, ale celkově poškozují vaše zdraví.

Zdravé sladkosti: Vyhýbejte se složeným cukrem a potravinám s vysokým glykemickým indexem. Na druhou stranu, sladké si dopřát můžete, ale ve zdravé formě. Dobrými příklady jsou hlavně med obsahující několik vitamínů, stévie nebo kakao.

Jezte 5 krát za den: Pro metabolismus je důležitá pravidelnost příjmu potravy, nejen její složení. Jezte proto 5 krát za den, vždy ve stejném čase a menší porce. Takto bude vaše trávení neustále pracovat a nehrozí ukládání zásob.

Spánek a stres: Důležitou změnou pro celý váš organismus je snížení stresu, který zvyšuje chuť na kalorická jídla. Nezbytností je i dostatek spánku ovlivňující hormony regulující hlad, které také ovlivňují chuť na jídlo.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Certifikované

Úřadem veřejného
zdravotnictví

Garance

vracení
peněz

Vyrobené

v rámci Evropy
ve Velké Británii

Diskrétní

doručení
balíku

Doprava zdarma

při nákupu
nad 1800Kč

100% přírodní

produkt v nejvyšší
kvalitě