• eSlim® - oficiální prodejce pro Českou republiku
logo eJoy®

Pomáhá káva na hubnutí? Ano a nemusí být jen zelená

káva a hubnutí

Hubnutí a káva je téma, která přitahuje pozornost už od nepaměti. Tento nápoj je na jedné straně vyzdvihován až do nebes, na druhé straně sílí i hlasy, které poukazují na vážné rizika spojená s nadměrnou konzumací kávy. Jaká je pravda?

Význam kofeinu pro organismus a druhy káv

Nepočítáme v mnoha případech lahodnou chuť, nejdůležitějším důvodem, proč lidé pijí kávu, je kofein. Jde o známý stimulant nervového systému, který působí jako životabudič a má dlouhodobější účinek na fyzickou i psychickou vitalitu, obvykle i několik hodin. V případě pití kávy na veřejnosti jde i o součást jakéhosi sociálního a společenského rituálu.

Na světě existuje velké množství druhů a typů káv, u nás jsou nejčastěji tyto:

  • zrnková káva, která se dá koupit ve formě celých zrn určených k pomletí, nebo jako mletá káva, přičemž tato káva se dá připravit zaléváním i pod tlakem
  • instantní káva, která má výhodu v rychlosti přípravy a v tom, že po ní nezůstane na dně šálku žádná sedlina, z hlediska kvality a složení je ale horší volbou
  • káva v kapslích do kapslových kávovarů, i zde je výhodou rychlá a jednoduchá příprava, ne všechny druhy a typy káv jsou ale stejně kvalitní a chutné
  • melta, což není sice pravá káva, ale u nás se do této kategorie řadí, přičemž obvykle je vyráběna z cereálií a neobsahuje kofein, takže nemá stimulační efekt

Káva je obecně považována za diuretikum, čili prostředek na odvodnění, no nemusí tomu tak být vždy, protože může vzápětí vyvolat také žízeň. Význam pro organismus má nejen v stimulaci nervové či kardiovaskulární soustavy, ale i pro trávení.

Káva je prospěšná pro zrychlení metabolismu a pro zrychlení vylučování, ale má i jednu špatnou vlastnost a tou je závislost. Pokud si totiž na kávu organismus už jednou zvykne, bude se při jejím absenci chovat přesně tak, jako při ztrátě jakékoliv jiné návykové látky, čili se projeví abstinenční příznaky. Jedním z těch nejdůležitějších je paradoxně únava.

Výhody a benefity kávy

Kvalitní káva má pro lidský organismus v rozumném množství, což bývá limit 2 až 3 káv za den, několik pozitivní vlastnosti a plusy. Důvodem je hlavně kofein, ale i jiné pozitivní složky a látky, například teobromin, theofylin a několik antioxidanty.

Mezi nejdůležitější výhody a benefity kávy patří:

Snížení únavy: Prvotním účinkem, který se dostaví již několik minut po vypití kávy, je potlačení únavy a vyčerpanosti a to tak fyzické, tak i psychické. Člověk má najednou pocit, že má více energie, že se dokáže lépe soustředit, zlepší se mu vnímání okolí přes zrak a další smysly a zlepší se mu pozornost a koncentrace.

Celková stimulace: Druhým vlivem kávy je celková stimulace. Platí to nejen v zmiňované oblasti pocitu energie a proti únavě, ale také v rámci nervového, kardiovaskulárního, trávicího, vylučovacího nebo pohybového systému. Dochází i ke zvýšení fyzické výkonnosti při svalové práci.

Zvýšení krevního tlaku: Pro lidi, kteří mají dlouhodobě problémy s nízkým krevním tlakem, je káva dokonce nezbytným prostředkem k tomu, aby mohli bez větších problémů během dne fungovat a snižuje u nich obvyklou malátnost. Kofein, ale i jiné látky, které obsahuje, totiž zvyšují krevní tlak a to zásadním způsobem.

Zlepšení nálady: Stimulační účinky v mozku a centrální nervové soustavy se po vypití kávy obvykle projevují nejen zlepšením pozornosti a koncentrace, ale u mnoha lidí i zlepšením nálady. Mozek totiž uvolňuje více látek pozitivně působících proti účinkům stresových hormonů, což se projeví i na mentální vitalitě.

Antioxidační působení: Kvalitní odrůdy kávy se správným zpracováním obsahují velké množství antioxidačních látek důležitých prakticky pro celý organismus. Jde o látky, které chrání buňky a tkáně před předčasným stárnutím a před působením volných radikálů, které vytvářejí v organismu oxidativní stres.

Káva a její využití pro hubnutí

Výběrem správné kávy, ale i některými dalšími změnami a aktivitami souvisejícími s jejím pitím, je možné využít tento oblíbený nápoj i na hubnutí. Cílem je maximalizace vlivu kávy na metabolismus, trávení a vylučování.

Zde jsou 4 nejdůležitější zásady, kterých je třeba držet:

Množství a správný čas: Aby byla káva pro organismus zdravá a pro hubnutí efektivní, je třeba zvolit správný čas a množství. První kávu vypijte ráno, druhou dvě hodiny po obědě a pokud máte v daný den i nějakou fyzickou aktivitu, třetí těsně před ní.

První káva nesmí být nalačno: Pití kávy nalačno hned ráno způsobuje podráždění jeho sliznice a začátek problému s pálením žáhy. Nejlepší je pít kávu půl hodinu po snídani, pomůže vám is lepším natrávením jejich obsahu.

Voda po kávě: Jak již bylo řečeno, káva má diuretické účinky, čili odvodňuje organismus. Nedostatek tekutin v těle zas zpomaluje metabolismus a to je přesně opak toho, co pro hubnutí třeba. Po kávě si tedy dejte vždy alespoň 2 dcl vody.

Čistá káva bez přísad: Abyste dosáhli příznivého účinku kávy na metabolismus, ale zároveň se vyvarovali i nadměrnému přísunu cukru či kalorií, měli byste pít čistou kávu bez jakýchkoliv dalších přísad. Zapomeňte na mléko nebo na sladidla.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Certifikované

Úřadem veřejného
zdravotnictví

Garance

vracení
peněz

Vyrobené

v rámci Evropy
ve Velké Británii

Diskrétní

doručení
balíku

Doprava zdarma

při nákupu
nad 1800Kč

100% přírodní

produkt v nejvyšší
kvalitě